Nå starter alvoret! - Fagforbundet

Nå starter alvoret!

Finnmarkinger på samling
Fra Finnmark deltok bl.a. f.v. Ann Tone Salmela (Båtsfjord), Jorunn Mikkelsen (Kvalsund), Gunn Inger Skog (Hammerfest) og Reidun Gaup (Kautokeino) (Foto: Bjørn Svalastog)

Fagforbundet arrangerte tidligere denne uka faglig/politisk samling på Sørmarka i Akershus. Blant mange var også Finnmark representert. Tema var Valg 2013.

Årets stortingsvalg nærmer seg, og valgseier for de rødgrønne er viktig. Høyresiden avslører til stadighet at faglige rettigheter som er framkjempet opp gjennom årene vil kunne bli rasert dersom det skulle bli et maktskifte til høsten. Det er liten tvil om at det vil gå hardt utover Fagforbundets medlemmer ved for eksempel innføring av såkalte "fleksible arbeidstidsordninger", og privatisering og konkurranseutsetting av offentlige tjenester i utstrakt form. Dette er ikke trusler fra høyresiden, men direkte lovnader som vi finner igjen i høyrepartienes partiprogrammer. Dette må det settes en stopper for, og strategien må legges både lokalt, regionalt og nasjonalt for å oppnå rødgrønn valgseier.

Fra Finnmark deltok flere tillitsvalgte på samlinga som foregikk på Sørmarka denne uka, og som var et ledd i faglig/politisk kurs som har pågått med flere samlinger i løpet av de siste åra. Målet med dette kurset har vært å sette deltakerne i bedre stand til å argumentere for den politikken Fagforbundet står for. Denne siste samlingen ble sånn sett en slags "kickoff" for valgkampsatsingen rundt om i landet, og det er på tide å begynne nå. Og budskapet er: Skal seier oppnås, må alle dra lasset i samme retning, og selv om lasset kan synes tungt å dra, så skal det til slutt gå bra!

Over hundre tillitsvalgte fra hele landet var samlet på Sørmarka denne uka