Historisk kurs i Fagforbundet Finnmark - Fagforbundet

Historisk kurs i Fagforbundet Finnmark

Historiske deltakere
Alle deltakerne samlet på det siste "gamle" Fase2-kursopplegget i Lakselv i forrige uke. (Foto: Bjørn Svalastog)

I forrige uke ble det arrangert avsluttende Fase 2- kurs for tillitsvalgte i Lakselv. Dette var det siste kurset i det "gamle" Fase 2 - kursopplegget i Finnmark

Fase 2 -opplæringen, slik det har foregått fram til i dag, har blitt gjennomført stort sett på samme måte siden 2004, og hundrevis av tillitsvalgte fra Finnmark har gjennomført kurset i denne perioden. Fase 2 er et kurs som har som mål å gi en videre grunnskolering utover det tillitsvalgte får i lokalforeningene gjennom Fase 1 - opplæringen.

Nå er det imidlertid på tide å tenke litt nytt, dermed er det duket for en ny og forbedret utgave av kurset. For det første skal timeantallet reduseres fra ca. 100 t. til ca. 80 t. Det nye kursopplegget er dessuten tilpasset mer dagens krav og utfordringer som tillitsvalgte møter daglig. Men mye av innholdet fra det "gamle" kurset skal videreføres og vektlegges. Blant annet momenter som ideologi, historikk og politikk er viktige også i det nye kursopplegget. Lov- og avtaleverket skal selvfølgelig også fortsatt være en viktig del av kurset, men i en noe mer forenklet utgave.

Deltakerne på dette siste 100-timers kurset kom fra hele fylket, og var strålende fornøyde med både hva de hadde lært, og ikke minst med det å ha blitt kjent med mange nye mennesker og fagforeningskamerater. Alle sammen fikk hvert sitt kursbevis som tydelig bekrefter at de har lært om alt fra lov- og avtaleverk til etikk og verving, og mye mye mer.

Nytt Fase2-kurs i Finnmark vil bli gjennomført med åpningssamling i slutten av april i år.