Flott møte med barna i Finnmarkshuset - Fagforbundet

Flott møte med barna i Finnmarkshuset

Hilser til Finnmark
Barna i Finnmarkshuset samlet foran plaketten på veggen som viser at huset de bor i ble bygget ved hjelp av bidragsytere i Finnmark (Foto: Bjørn Svalastog)

I perioden 17. – 21. september gjennomførte Fagforbundet en delegasjonsreise til Fagforbundets barneby i Angola. Fagforbundet Finnmark var også representert på reisen.

Det ble et sterkt møte med barn og voksne i barnebyen, skolen, barnehagen og ikke minst familie- og samfunnsprogrammet.

Men høydepunktet på turen for Finnmarks utsendte var naturligvis besøket i Finnmarkshuset og de ti barna som bor der sammen med sin «mamma». Vi ble invitert til lunsj sammen med barna den ene dagen, og ble tatt i mot med åpne armer av alle som bodde der. De besøkende hadde naturligvis med seg gaver som høytidelig ble overrakt ved ankomst. Gavene bestod av leker, bøker og brev, samt et bilde fra Finnmark som de kunne henge opp på veggen inne i huset ved siden av plaketten som viser at huset er skjenket av bidragsytere fra Finnmark. Praten gikk livlig rundt bordet, og barna var veldig nysgjerrige på å høre hvordan det er å være barn i Norge. De hadde blant annet hørt at det kan bli veldig kaldt her, men de hadde store problemer med å tro på at det kunne bli så kaldt som 30-40 kuldegrader om vinteren. Ingen kan vel leve når det er så kaldt mente de. Besøket i barnebyen ble avsluttet med en fest der de besøkende laget vafler og jordbærsyltetøy til alle barn og voksne. Avskjedsgaver ble gitt og tårer ble felt.

Besøket viste blant annet at det er liten tvil om at pengene som Fagforbundets medlemmer samler inn til barnebyen virkelig kommer til nytte, og at de blir brukt slik det er ment. Likevel er nøden rundt barnebyen nær og påtakelig. Derfor er det viktig at enda flere bidragsytere blir vervet, og at enda mere penger blir samlet inn på basarer og andre tilstelninger, slik at vi kan sikre videre drift av barnebyen og de andre prosjektene som er tilknyttet den.

Takk for denne gang!