Tillitsvalgte blir gode veiledere - Fagforbundet

Tillitsvalgte blir gode veiledere

Kompetent radarpar
Bente Storfjell t.v. og Anne-Lise Varfjell er to dyktige instruktører for Fagforbundet Finnmarks tillitsvalgte (Foto: Bjørn Svalastog)

Fagforbundet Finnmark setter i år fokus på veilederrollen. Gjennom et eget veilederkurs settes tillitsvalgte i stand til å takle denne viktige rollen på en enda bedre måte

Veilederkurset gjennomføres gjennom tre samlinger i løpet av våren og sommeren. Den første av de tre kurssamlingene  ble gjennomført i Alta denne uka. Deltakerne på kurset er tillitsvalgte med ulik bakgrunn og ulike roller i sine lokalforeninger rundt om i fylket, men alle har de et ønske om å bli bedre veiledere i sin rolle i lokalforeningen.

Kurset gjennomføres i samarbeid med Fagakademiet, og forelesere er de rutinerte og etterhvert, for mange, velkjente instruktørene Anne-Lise Varfjell og Bente Storfjell. De to har lang erfaring med denne typen kurs og klarer på en flott måte å formidle sitt budskap sånn at deltakerne raskt føler seg trygg på temaet.

Kurset er egentlig et eget studium som gir deltakerne studiepoeng dersom en velger å avlegge eksamen og består denne. I motsatt fall gis det et kursbevis for gjennomført kurs. Innholdet er unansett det samme for alle, og ikke minst like nyttig for alle som kan havne oppi en situasjon der god veiledning er påkrevet.

18 tillitsvalgte fra lokalforeningene deltar på det tredelte kurset