Vel blåst i private barnehager - Fagforbundet

Vel blåst i private barnehager

Nytt medlem
Flere nye medlemmer til Fagforbundet ble resultatet under prosjektet i private barnehager i Finnmark (Foto: Ann-Tone Salmela)

I løpet av de siste tre månedene har Fagforbundet Finnmark hatt et spesielt fokus på private barnehager i hele fylket.

Blant annet har det blitt gjennomført et landsdekkende prosjekt der hovedmålet har vært å oppsøke samtlige private barnehager for å få en oversikt over organisasjonsprosenten i de private barnehagene, samtidig som det har vært vektlagt grundig å verve nye medlemmer til Fagforbundet.

I Finnmark ble det før årsskiftet utpekt to stykker som sammen med SKKO Finnmark fikk i oppgave å gjennomføre dette prosjektet her i fylket. De to er Ann-Tone Salmela fra Båtsfjord og Lise Daniloff fra Alta. Ann -Tone er avtroppende ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Finnmark, mens Lise har sin bakgrunn fra Komsatoppen barnehage, som er en av flere private barnehager i Alta. De to har i løpet av prosjektperioden reist rundt i hele fylket for å oppsøke både medlemmer og potensielt nye medlemmer i de private barnehagene.

Päivi (t.v.) i Prestefjellet barnehage ønsket å melde seg inn i Fagforbundet.
Hun ble premiert på stedet med Fagforbundets termokopp av Lise Daniloff
(Foto: Bjørn Svalastog
)

De to sier at det har vært flott å jobbe med dette prosjektet, men utfordringene har stått i kø. Ikke minst med tanke på de værmessige utfordringene som følger med når en skal bevege seg rundt i dette fylket på vinterstid. Det har blitt mange dager og netter på hotell sier Ann-Tone, men også mye venting på stengte flyplasser fordi vinterstormene har rast som verst til tider. Også det å bevege seg fra sted til sted i bil har enkelte ganger vært vanskelig på grunn av været. Men på tross av dette har altså de to klart å besøke alle barnehagene i fylket som de hadde satt seg fore, fra Vardø i øst til Hammerfest i vest.

I naturbarnehager som i Villaveien barnehage i Bjørnevatn er det naturlig
å fylle ut innmeldingsskjema utendørs. Ann-Tone Salmela t.h.
(Foto: Bjørn Svalastog
)

De sier sjøl at de stort sett har blitt godt tatt i mot på de ulike stedene de har besøkt, men i enkelte tilfeller har det vært vanskelig å få komme inn og hilse på de ansatte. De har også støtt på enkelte spørsmål og problemstillinger som har kunnet være litt vanskelig løse, men med litt hjelp fra fylkesorganisasjonen og kompetansesenteret i Nord-Norge har en stort sett klart å løse ting der og da. Også flere medlemmer har blitt vervet på mange av stedene, ikke minst i Alta der de fleste private barnehagene i fylket befinner seg.

Denne uka avslutter de to besøksrunden sin i barnehagene i Sør-Varanger og Tana. Etter dette er det tid for evaluering og oppsummering. Prosjektet er for SKKO Finnmarks del ferdig i utgangen av mars.

Flott jobba, og vel blåst Ann-Tone og Lise!