Fagforbundsukene 2010 - SHS besøkte arbeidsplasser i Nordkapp og Hammerfest - Fagforbundet

Fagforbundsukene 2010 - SHS besøkte arbeidsplasser i Nordkapp og Hammerfest

Besøk hos ambulansen
De ansatte var veldig glade for besøk fra Fagforbundet (Foto: Bjørg Tapio)

Seksjon helse og sosial i Fagforbundet Finnmark var samlet til styremøte under den første av de to Fagforbundsukene. Derfor passet det fint å kombinere det med arbeidsplassbesøk.

Vi har fått følgende reiseskildring fra leder i SHS Finnmark, Bjørg Tapio:

Bedriftsbesøk i Nordkapp

Vårt første stopp var på ambulansestasjonen. Stasjonen bar ikke preg av at der var medlemmer av Fagforbundet, så ambulansearbeiderne ble veldig glade for å få besøk fra oss, og at vi hadde med oss stæsj. Vi hadde en lang prat med både medlemmer og andre om det de er opptatt av i hverdagen.

Neste stopp var Vågenstua. Der hadde vi 12 medlemmer av 15 ansatte. Medlem nr. 13 ble vervet under besøket. Det var en skikkelig hjemmekoselig avd. med lukt fra både hjemmebakt brød og vafler. Maten lages på avd. med hjelp fra pasientene, foruten middag, som de får fra kjøkkenet.

På kjøkkenet traff vi bl.a. både kjøkkensjefen og nestlederen som begge er våre medlemmer. Der fikk vi også vervet et nytt medlem. Deretter besøkte vi sykehjemsavd./ sykestua. Aleksander meldte seg tvert inn. Han hadde egentlig bare ventet på oss.

En snartur innom hjemmesykepleien var det siste vi rakk.

Beboer Randi på Vågenstua serverer Ellen og Eva sinenystekte vafler
Beboer Randi på Vågenstua serverer Ellen og Eva sine nystekte vafler

De 2 neste dagene var viet Hammerfest.

Der besøkte Ungdomstillitsvalgt Ann Tone og Seksjonsleder Bjørg, sykehuset. Først den forholdsvis nyoppretta avd. for pasientreiser. Der vervet vi et nytt medlem. Ellers var vi innom renholdsavd., og vervet et nytt medlem der og, samt adm.,økonomi etc.

Siste dagen dro vi til Rypefjord Pensjonærhjem, som består av 2 avd.,- Bokollektiv for demente og alderspensjonat.. Der hadde vi en lang samtale med Virksomhetsleder Marit Halvorsen. Vi traff i henne, en leder som var genuint opptatt av sine ansatte. Her gjaldt det virkelig å få rett person på rett plass. Alderspensjonatet har et sykefravær på 0.9%. Det sier vel også noe. Hun står i bresjen for en mengde flotte tiltak for både beboere og ansatte, og det var tydelig at alle trivdes.

Rekruttering til yrker innen helse er noe hun jobber mye med. Vi fikk noen tips til hva en kan gjøre for å få ungdommen interessert. Her tenkes det langsiktig var noe vi merket oss. De er den avd. i kommunen som rekrutterer selv, bl.a. til ferievikarer, og bruker ikke bemanningsbyrå. Ellers jobber de også mye med ufrivillig deltid, ikke minst leder av bemanningssentralen, som også er vårt medlem.

Vi fikk en så positiv opplevelse på denne arbeidsplassen at det var veldig greit å avslutte uka med dette besøket.

Bjørg Tapio
Leder SHS Finnmark

Flere bilder fra Nordkapp og Hammerfest:

Her fyller Aleksander ut innmeldingsskjemaet

Nestleder på kjøkkenet, Gunn Tove, sørger for hjemmebaktbrød til pasientene
Nestleder på kjøkkenet, Gunn Tove, sørger for hjemmebakt brød til pasientene

Medlemmer på avd. for pasientreiser som setter pris pådet Fagforbundet har å tilby
Medlemmer på avd. for pasientreiser som setter pris på det Fagforbundet har å tilby

Leder for bemanningssentralen i Hammerfest kommune, SonjaBellika Hansen og Virksomhetsleder på pensjonærhjemmet, Marit Halvorsen
Leder for bemanningssentralen i Hammerfest kommune, Sonja Bellika Hansen t.v. og Virksomhetsleder på pensjonærhjemmet, Marit Halvorsen

Hjemmets eldste beboer, Reidar, som var 100 år for noenmåneder siden. Bjørg gratulerer med vel overstått
Hjemmets eldste beboer, Reidar, som var 100 år for noen måneder siden. Bjørg gratulerer med vel overstått