Avsluttet konferansen med felles meditasjon - Fagforbundet

Avsluttet konferansen med felles meditasjon

Meditasjon
Deltakerne avsluttet konferansen i Alta med meditasjon (Foto: Bjørn Svalastog)

Da seksjonene i Fagforbundet Finnmark arrangerte felles seksjonslederkonferanse i Alta denne uka fikk deltakerne god variasjon i temaer

Roar Torvik fra opplæringskontoret for offentlig sektor sparket i gang todagers-konferansen med temaet Rekruttering til yrkesfag, og hadde lagt opp til både forelesning, gruppearbeid og gjennomgang av gruppearbeid i plenum. En liten utfordring med 60 deltakere i salen, men resltatet ble veldig bra.

Roar Torvik kommer fra Opplæringskontoret for offentlig sektor

Nestleder i SHS sentralt, Raymond Turøy fortsatte med temaet, Verving /Yrkesfaglig profilering. Et tema som bl.a. ga mange gode innspill fra deltakerne i salen. Noe som lover godt foran årets Fagforbundsuker ikke minst.

Nestleder i SHS sentralt, Raymond Turøy

Som avslutning på konferansen var Ivar Vehler fra enmannsforetaket Co-Create hyret inn for å ta deltakerne med på en reise inn i egne tanker og sinn under temaet, Motivasjon, samarbeid og samhandling. Ivar fokuserte på dagligedagse ting som en til vanlig kanskje tar for gitt, men som når en stopper opp for å dvele ved disse kanskje opplever de samme tingene på en helt annen måte. Det å ta seg tid til å legge merke til ting rundt seg kan være med på å roe deg ned og kanskje takle ting på en annen og bedre måte.

Ivar Vehler fra foretaket Co-Create
Ivar Vehler fra firmaet Co-Create

Ivar brukte også en øvelse i samhandling ved å dele deltakerne opp i grupper for så å sette bind på øynene deres med forskjellige farger og med beskjed om å finne fram til like fargete flagg som hadde blitt hengt opp i hjørnene av salen, uten å kunne se og uten å vite hvor disse hang. Dette krevde en samhandling fra alle i gruppa, noe som viste seg veldig vanskelig for de fleste, men det var faktisk en av gruppene som klarte det innen fristen på fem minutter.

Det ble tilløp til kaos da deltakerne skulle finne fram i grupper med bind for øynene
(Alle foto: Bjørn Svalastog)

Som avslutning på foredraget og konferansen tok Ivar alle deltakerne med på felles meditasjon. En meget behagelig slutt på en vellykket konferanse med andre ord. Og deltakerne uttrykte under avslutningen at dette hadde vært helt topp å få være med på. Ønsket er at seksjonslederne kan samles oftere i slike sammenhenger ble det også sagt.

Fagforbundet Finnmark på Facebook