Stor interesse for ADHD, Tourettes og Aspergers syndrom - Fagforbundet

Stor interesse for ADHD, Tourettes og Aspergers syndrom

Foreleser
Psykolog Bjørn Einar Bjørgo var foreleser på kurset (Foto: Bjørn Svalastog)

SKKO-medlemmer fra hele fylket var nylig samlet i Alta da Kommunal Kompetanse arrangerte kursdag med tema ADHD, Tourettes og Aspergers syndrom

Psykolog Bjørn Einar Bjørgo var leid inn som foreleser på kurset som omhandlet barn og unge med diagnosene ADHD, Tourettes og Aspergers syndrom. Deltakerne bestod i vesentlig grad av ansatte innen barnehage, skole og SFO.

Kommunal Kompetanse Nord stod som arrangør av selve kurset, men SKKO i Fagforbundet Finnmark hadde kjøpt et antall plasser på det. Noe som resulterte i at av 39 deltakere til sammen var 26 påmeldt gjennom sitt medlemskap i Fagforbundet Finnmark. Og deltakerne kom fra hele fylket, fra Vardø i øst til Hasvik i vest.

Bjørgo var innom en rekke momenter ved nevnte diagnoser. Helt fra hvordan man oppdager diagnosene til hvordan man skal takle dette i det daglige til beste for alle involverte. Det ble blant annet gitt rikelig med anledning til å komme med spørsmål og innspill underveis fra salen. Mange ansatte inne disse yrkesgruppene opplever stadig utfordringer på disse områdene og har tydeligvis behov for å snakke om det.

Tilbakemeldingene fra deltakerne etter kurset viser at dette var temaer som var veldig populært, og SKKO Finnmark vil vurdere å sette dette kurset opp igjen ved en seinere anledning dersom interessen er stor nok. Kvaliteten på innholdet er det uansett ikke noe å utsette på.