Ferden går videre - Fagforbundet

Ferden går videre

Medlemsmøte
Medlemmer på Kjøllefjord helsesenter (Foto: Bjørn Svalastog)

Fagforbundsuka fortsetter. Det gjør også verveutvalget. På den andre dagen gikk ferden videre fra Båtsfjord til Kjøllefjord

Etter et besøk på rådhuset i Båtsfjord og de ansatte der, kastet vi oss i bilene og startet den lange veien over Ifjordfjellet og riksvei 888 til Kjøllefjord og Fagforbundet Lebesby. Der dro verveutvalget rett til møte på Kjøllefjord helsesenter med medlemmer ansatt der. Møtet ble ledet av leder i sekjson helse og sosial, Bjørg Tapio, og dreide seg blant annet om den pressede situasjonen som de ansatte på helsesenteret opplever for tiden. De ansatte ønsker å komme i dialog med arbeidsgiver om hva som kan gjøres for å imøtekomme problematikken med økede krav om tjenestyting.

Leder for SHS i Fagforbundet Finnmark, Bjørg Tapio t.v. og fungerende leder i Fagforbundet Lebesby, Unni Esp
Foto: Bjørn Svalastog

Det ble også satt av tid til å diskutere tillitsvalgsituasjonen i fagforeningen. Fagforbundet Lebesby sliter, som mange andre foreninger rundt om i landet, med å få tak i nok tillitsvalgte i alle roller og posisjoner. En har et håp om at man i samarbeid kan gjøre noen grep for å endre på dette fremover i tid

Vi slo av en hyggelig prat med vaktmester Jan Arne Sjøveian
Foto: Bjørn Svalastog

Selv om det hadde nådd å bli rimelig seint på kvelden traff vi også en vaktmester på jobb på helsesenteret. Han var i full sving med å skifte gulvbelegg der og måtte bruke kveldstimene til dette for ikke å gå i veien for travle helsearbeiderføtter på dagtid. Vaktmesteren het Jan Arne Sjøveian og fortalte blant annet at han tidligere hadde vært tillitsvalgt i mange år i daværende Norsk kommuneforbund. Etter å ha slått av en hyggelig prat  fikk vi lov å knipse et bilde av han. Selvsagt fikk han også utdelt litt gaver fra Fagforbundet.