Når barn truer voksnes autoritet - Fagforbundet

Når barn truer voksnes autoritet

Fagdag i SKKO
Medlemmer i Fagforbundet ansatt i barnehager og SFO samlet seg til fagdager i Tana og Alta (Foto: Bjørn Svalastog)

Det var tema da Seksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet Finnmark inviterte til yrkesfagdag i Tana og Alta denne uka

Fagdagene samlet til sammen nesten 70 deltakere fra SFO og barnehager i hele fylket. Foreleser var Lillian Trevland fra Meo Consult. Hun har blant annet hovedfag i spesialpedagogikk og har mange års erfaring i å jobbe med både barn og voksne.

Lillian Trevland har mange års erfaring i arbeid med både voksne og barn
Foto: Bjørn Svalastog

Tittelen på selve kurset avslører egentlig lite av innholdet. Lillian setter først og fremst søkelyset på hva voksne gjør i møte med egne og andres barn, samt hvordan utviklingen har gått opp gjennom årene når det gjelder det å jobbe med barn i institusjoner og ellers i daglig oppfølging. Hvorfor reagerer egentlig barn som de gjør? Hvorfor gjør voksne som de gjør, og hvilke konsekvenser kan det gi? Hun utdyper også uttrykket -respekt- og hva dette ordet kan bety i møtet mellom barn og voksne.

Engasjerte tilhørere i Alta
Foto: Bjørn Svalastog

Ved å bruke praktiske eksempler fra hverdagen og et frodig og engasjerende språk, fanget Lillian oppmerksomheten til deltakerne på en spesiell måte. Deltakerne fikk også anledning til å diskutere temaer i grupper, og diskusjonene gikk livlig for seg.

Fagdagene ble meget godt tatt i mot. Flere deltakere uttalte at dette var akkurat midt i blinken i forhold til det de er oppe i daglig.

Flere bilder fra fagdagene:

Eneste hane i kurven
Eneste hane i kurven i Alta
Våkent pulikum i Tana
Deltakere fra Øst-Finnmark samlet i Tana