Klar til kamp for fagopplæring! - Fagforbundet

Klar til kamp for fagopplæring!

Klar til kamp
Seksjonsledere fra hele fylket klare til kamp for bedre fagopplæring i framtida (Foto: Bjørn Svalastog)

At det å satse på fagopplæring i offentlig sektor er viktig ble ettertrykkelig konstatert da lokale seksjonsledere i Fagforbundet Finnmark var samlet i Alta tidligere denne uka

Konferansen som omhandlet fagopplæring i framtida gikk over to dager og samlet altså seksjonsledere fra lokalforeningene i fylket. Initiativet til konferansen kom fra de fire seksjonsstyrene i fylkeskretsen.

Sigurd Løfgren og Gunn Inger Skog er tillitsvalgte og sitter i prøvenemd
Foto: Bjørn Svalastog

Innledere på konferansen var Sture Troli fra Fagopplæringsavdelinga i Finnmark Fylkeskommune, Bjørn Johansen som er leder for Fagopplæringsnemda og LO sekretær i Finnmark, samt Anne-Lise Varfjell fra Kommunal Kompetanse. Sigurd Løfgren og Gunn Inger Skog fra henholdsvis Fagforbundet Sør-Varanger og Fagforbundet Hammerfest fortalte om hvordan det er å sitte i prøvenemder.  I tillegg ble det gjennomført gruppearbeid med alle de ca. 70 deltakerne der oppgaven blant annet gikk ut på å finne fram i opplæringslova.

Sture Troli er rådgiver ved fagopplæringa i Fylkeskommunen
Foto: Bjørn Svalastog

Hovedbudskapet fra konferansen går ut på at det i langt større grad enn i dag må fokuseres på fagopplæring rundt om i kommuner, fylkeskommunen og foretakene. Det må også legges bedre til rette for de unge som ønsker å satse på lærlingekontrakter slik at man unngår at mange faller fra midt i perioden, noe som dessverre er tilfelle i dag, spesielt i Finnmark.

LO-sekretær i Finnmark, Bjørn Johansen
Anne-Lise Varfjell fra Kommunal Kompetanse
Foto: Bjørn Svalastog

Dette var første gangen i Fagforbundet Finnmarks historie at alle seksjonslederne fra alle lokalforeningene var invitert på en gang til samme tid. Det er ikke mange hoteller i Finnmark som har kapasitet til å huse så mange på en gang, men i Alta går det altså an. Skal vi tro stemninga blant deltakerne så tydet det på at man ønsker flere slike samlinger også i framtida.
Gruppearbeid