En hel "bønsj" med ungdommer i Alta - Fagforbundet

En hel "bønsj" med ungdommer i Alta

Fornøyd gjeng
Ungdomssekretær i LO Finnmark, Henning Bråten, liggende foran en stor og fornøyd gjeng med deltakere på ungdomskonferansen i Alta (Foto: Ann Tone Salmela)

Sist helg inviterte ungdomsutvalget i Fagforbundet Finnmark unge medlemmer fra hele fylket til konferanse på Rica hotel Alta. Og mange ville være med -

Som et ledd i å nå ut blant blant unge medlemmer mellom 16 og 30 år i Fagforbundet Finnmark bestemte ungdomsutvalget seg for å gjennomføre denne konferansen. Det var på forhånd knyttet en del spenning til om det i det hele tatt ville melde seg på nok ungdommer til at man kunne gjennomføre en slik konferanse, men det skulle vise seg at denne smule uro var helt bortkastet. For det var mange som ønsket å være med, og da deltakerlista var klar, viste det seg at hele 26 unge medlemmer var klare for konferansen.

Ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Finnmark, Ann Tone Salmela, hadde lagt opp til et tett program over hele helga, men startet skånsomt opp med å la deltakerne bli bedre kjent med hverandre før man gikk ut for å spise pizza. Resten av helgen gikk med til forelesninger om hva Fagforbundet egentlig er, og hvorfor det er viktig for alle å være medlem i forbundet. Også LOs ungdomssekretær i Finnmark, Henning Bråten, var til stede på konferansen, og han pratet om LOs historie og oppbygging, samt om arbeidet i LOs ungdomsutvalg i fylket.

Innimellom var det også lagt opp til litt fritidsaktiviteter som shopping og bowling, samt mye god mat. Konferansen ble avsluttet med gjennomgang av ungdomsutvalgets planer for videre arbeid og satsinger framover i Fagforbundet.

Ann Tone sier hun er strålende fornøyd med konferansen, selv om det var noen vanskeligheter med forelesere som ikke kunne komme. Men flere av deltakerne var så fornøyde at de etterlyste neste ungdomskonferanse. Noen av deltakerne ønsket sågar også å involvere seg mer i ungdomsarbeidet i Fagforbundet framover. Noe som lover bra for rekrutteringen i forbundet.