Kurs om debriefing i Tana - Fagforbundet

Kurs om debriefing i Tana

Medlemmer samlet på kurs om debriefing i Tana (Foto: Fagforbundet Finnmark)

Tidligere denne uka var 15 medlemmer i Fagforbundet i Øst-Finnmark samlet i Tana for å lære om debriefing i etterkant av vanskelige opplevelser relatert til arbeidsplassen

Kurset var i regi av Seksjon samferdsel og teknisk (SST) i Fagforbundet Finnmark, og foreleser var Dr. michael Setsaas, som er spesialist i psykiatri.

Deltakere var brannfolk, ambulansesjåfører og ansatte i helse og sosialtjenesten. Yrkesgrupper som ofte kommer opp i situasjoner hvor det i etterkant er behov for å gå igjennom de tingene man har opplevd for lettere å komme igjennom dem. Men egentlig er kurset passende for alle ansatte som ofte er i kontakt med andre mennesker.

Hvordan takle en uønsket situasjon på arbeidsplassen som fører til at de fleste bare er ulykkelige og triste? Hva snakker en om, og på hvilken måte?

Kurset fokuserer altså på arbeidsplassens ansvar for å ivareta egne ansatte som utsettes for vanskelige/traumatiske opplevelser i jobbsammenheng. Da er det viktig å ha vel gjennomtenkte og dokumenterbare systemer. Og hvor viktig det er at det finnes kompetanse i organisasjonen som kan ivareta ansatte som har hatt slike opplevelser.

Deltakerne var meget godt fornøyde etter endt kurs.