Grunnleggende dataopplæring - et populært tiltak - Fagforbundet

Grunnleggende dataopplæring - et populært tiltak

Deltakerne på datakurset i sving med å løse oppgaver (Foto: Bjørn Svalastog)

Tillitsvalgte i Fagforbundet Finnmark har deltatt på kurs om grunnleggende datakunnskaper. Et populært tiltak som det er stort behov for, skal vi tro deltakerne

Vi lever i en tid da vi tar det for gitt at alle skal kunne håndtere en datamaskin for bl.a. å tilegne seg nyttig informasjon. Så også i Fagforbundet forventer vi ofte at når informasjon sendes avgårde elektronisk, så vil den nå frem til rette vedkommende.

Men slik er det ikke alltid. Det er faktisk mange blant oss som ikke har tilstrekkelige kunnskaper om hvordan man bruker en PC som et vanlig og dagligdags verktøy. Og da er jo hensikten med å bruke elektroniske tjenester i de tilfellene borte.

Fagforbundet Finnmark har tatt konsekvensen av at datakunnskapene blant de tillitsvalgte varierer, ved å tilby alle interesserte opplæring i grunnleggende datakunnskaper. Dette første organisatoriske kurset i sitt slag i fylket ble gjennomført i Kirkenes nylig, og samlet en håndfull deltakere med forskjellige funksjoner i lokalforeningene.

Deltakerne fikk innføringer i de mest grunnleggende funksjoner som f.eks. filbehandling og bruk av internett og e-post. "Klipp og lim" ble etterhvert et velkjent begrep på kurset. Et annet viktig begrep for å bli en bedre PC-bruker er; "Øvelse gjør mester", så deltakerne fikk som avslutning på kurset beskjed om å videreutvikle seg selv ved å bruke PC`n ofte i fremtiden.

Tilbakemeldingene gikk på at innholdet på kurset er høyst relevant for funksjonen som tillitsvalgt, og initiativet ble virkelig verdsatt av deltakerne.