Naturskjønn barnehagedag - Fagforbundet

Naturskjønn barnehagedag

Rammen rundt markeringen av barnehagedagen i Villaveien Naturbarnehage i Bjørnevatn kunne neppe bli særlig bedre. Med sol fra knallblå himmel viste barn og personale fram et av prosjektene de har jobbet med den siste tiden.

Villaveien Naturbarnehage er en privatdrevet barnehage som ligger sentralt i det gamle gruvesamfunnet Bjørnevatn i Sør-Varanger kommune, ca. 1 mil utenfor Kirkenes. Det er den flotte naturen rundt barnehagen som til daglig brukes som arena for både lek og læring.

I den siste tiden har barnehagen hatt gående et prosjekt som baserer seg på barnehagens egen rammeplan som omhandler alt fra kommunikasjon, kunst og kultur til natur, miljø og samfunn.

Prosjektet som ble vist fram på barnehagedagen baserte seg på fagområdet "Antall, rom og form", og viste at barna hadde brukt naturens egne byggeklosser til å tilegne seg kunnskap. Ved å bruke sag som redskap hadde de lært hvordan man kunne lage ulike former og figurer av hard snø og bruke dem som byggeklosser. "Byggeklossene" var behørig malt i alle regnbuens farger for å gjøre det enklere å skille på dem og å gjøre dem dekorative.

Barnehagens styrer, Gerd Stene, fremhever at personalet bruker mye tid på å vektlegge praktisk læring overfor barna. "Learning by doing" er et viktig begrep sier hun. Hun sier videre at i og med at vi er en naturbarnehage, så foregår det meste av læring i uformelle situasjoner. Vi er spesielt opptatt av sosial kompetanse, og lærer barna å hjelpe hverandre, samarbeide og stå opp for seg selv sier hun.

De ansatte i Villaveien skryter veldig av arbeidsplassen sin og kan nesten ikke beskrive med ord hvor fint det er å jobbe i en naturbarnehage. Og på sånne dager som dette har vel egentlig ingen problemer med å forstå akkurat det.

Tekst og foto:
Bjørn Svalastog