HMS i barnehager og SFO - Fagforbundet

HMS i barnehager og SFO

Det var temaet da medlemmer i SKKO Finnmark var samlet til yrkesfaglig kurs i Alta nylig

Kurset hadde 22 deltakere fra SFO og barnehager i hele fylket, og det var Leif Harald Olsen fra AOF som var foreleser de tre dagene kurset varte.

Kurset var delt opp i to deler. Den første delen omhandlet sikkerhet på lekeplasser, et såkalt LISA-kurs. Denne kursdelen har bl.a. som mål å sette deltakerne i stand til å drive ettersyn av de lekeapparater som befinner seg på arbeidsplassen. Alle deltakerne ble sertifisert for å utføre disse oppgavene.

Den andre delen av kurset tok for seg HMS generelt, men mest relatert til det å arbeide i SFO og barnehager naturlig nok. Temaer var alt fra psykososialt arbeidsmiljø og psykisk vold til utbrenthet og kommunikasjon.

Deltakerne ble satt på mange utfordringer, både i gruppearbeid og plenum. Alt ledet av en dyktig instruktør som fikk toppkarakter av deltakerne etter endt dyst.

Det er også grunn til å nevne de nye kurs- og konferanselokalene ved Rica hotellet i Alta som fremstår nyoppusset og i tip-top stand, og som gjorde det behagelig å gjennomføre kurset.

Tekst og foto: Bjørn Svalastog