Fylkesmøtet 2007 - Jorunn og Bjørg gjenvalgt - Fagforbundet

Fylkesmøtet 2007 - Jorunn og Bjørg gjenvalgt

Fylkesmøtet 2007 ble avholdt i Alta denne uken. Etter to dager med hektisk møteaktivitet ble det klart at Jorunn Romsdal fra Loppa og Bjørg Tapio fra Vadsø skal fortsette å lede fylkesstyret i Fagforbundet Finnmark som henholdsvis leder og nestleder.

Det ble riktignok stilt motkandidat til vervet som nestleder, men denne valgte å trekke seg. Dermed valgte fylkesmøtet både leder og nestleder enstemmig. Jorunn sa i takketalen etter valget at styret skal fortsette å jobbe med gode og viktige saker for medlemmene fremover, og at utfordringene vil komme til å stå i kø.

Fylkesmøtet ble innledet med kulturinnsalg av to unge musikanter fra kulturskolen i Alta. Selv om de nok var litt nervøse for å opptre for en såpass stor forsamling, klarte de å sjarmere gjengen av tillitsvalgte med fiolin og pianospill.

Nestleder i Fagforbundet sentralt, Gerd Kristiansen, innledet til temaet, Den politiske situasjonen. Hun var innom mange felt som den politiske dabatten i dag er preget av. Hun var også innom den såkalte Valla/Yssen saken. Den påfølgende debatten var lang og god, og det ble etterhvert mange innspill for Gerd å ta med seg tilbake igjen til hovedkontoret i Oslo.

Det ble også, som seg hør og bør, utdelt premier og utmerkelser for tillitsvalgte som i perioden har gjort en spesiell innsats for forbundet. Grete J. Thomassen fikk diplom og en sjekk på 2.500 kr. for 1. plass i Fagforbundet Finnmarks vervekonkurranse 2006. 2. og 3. plassen tok henholdsvis Ann Tone Salmela og Wenche Mikalsen som også fikk diplom og sjekk. Unn Berit Guttormsen og Anne Karine Utsi fikk utdelt en utmerkelse i form av et innrammet bilde, ettersom de har vært ledere av henholdsvis Fagforbundet Berlevåg og Fagforbundet Kautokeino i mer enn 6 år. Det samme gjaldt også Anne Olavson fra Båtsfjord, men på grunn av mammapermisjon var hun forhindret fra å være tilstede under møtet for å motta prisen.

Fylkesmøtet vedtok å utvide fylkesstyret med flere representanter. Dette innebærer bl.a. at leder for Samfunnspolitisk og internasjonalt utvalg skal representere fast i fylkesstyret fra og med i år. Det er første gang at dette skjer. Dessuten vedtok møtet at antallet styremedlemmer skal økes fra 3 til 4 representanter.

Det nye styret ser derfor slik ut:

Leder Jorunn Romsdal
Nestleder Bjørg Tapio
Oppl. ansv./org. sekr. Øystein Hansen

Leder SHS Bjørg Tapio
Leder SKKO Bjørn Svalastog
Leder SKA Hartvik Hansen
Leder SST Arnt Jensen

1. styremedlem Pål Mansika
2. styremedlem Grete J. Thomassen
3. styremedlem Anne Karine Utsi
4. styremedlem Ally Nyheim