Barnehagedagen 2007 ble markert over hele fylket - Fagforbundet

Barnehagedagen 2007 ble markert over hele fylket

20. mars er Barnehagedagen, og dagen har blitt markert på forskjellige måter over hele fylket. Felles for markeringene har vært å fokusere på barnehagen og dens betydning i samfunnet.

I Kvalsund bakte barna boller som de tok med til rådhuset for å dele ut til de som jobber der. I Nordkapp samlet man 200 barn til felles uteaktiviteter på fotballbanen i kommunen. I Kautokeino ble dagen bl.a. markert ved at to av kommunestyrerpresentantene, Anton Dahl og Anne Gro Gaup, jobbet èn formiddag i barnehagen. I Tana ble dagen markert med felles opplegg bernehagene imellom og stand på torget. I Kirkenes har dagen bl.a. blitt markert ved at flere barnehager samlet seg i èn for å ha skidag med påfølgende pølsefest. I det hele tatt mange og ulike tiltak for å synliggjøre mangfoldet i barnehagen, både for voksne og barn.

Det var tredje året på rad at barnehagedagen ble markert i år. Selve Barnehagedagen er et initiativ fra de tre forbundene Fagforbundet, Utdanningsforbundet og KFO. Etter hvert har flere og flere barnehager og kommuner sett verdien av å markere denne dagen. Man regner i år med at ca. 3000 barnehager over hele landet på en eller annen måte har hatt aktiviteter i forbindelse med Barnehagedagen.

Bildene til høyre er fra markeringen av barnehagedagen i Einerveien barnehage i Kirkenes, og fra barnehagen i Kautokeino. Du kan klikke på bildene for større utgave.

Tekst: Bjørn Svalastog
Foto: Bjørn Svalastog og Britt Ørnebakk