Flyruter i Finnmark-en utholdenhetstest - Fagforbundet

Flyruter i Finnmark-en utholdenhetstest

Det blir mer og mer håpløst og reise innad i Finnmark skriver fylkesleder Jorunn Romsdal i dette avisinlegget som du kan lese her

Vi i Fagforbundet Finnmark skal ha fylkesmøte i Alta i slutten av mars. Møtet kan ikke starte før ut på ettermiddagen fordi første fly fra Berlevåg og Båtsfjord ikke lander i Alta før kl. 14.04.  Fra Kirkenes går flyet kl. 05.49 hvis man skal komme om morgenen, det vil si at du må opp midt på natta for å komme deg til flyplassen i tide.

Du kan altså ikke avholde dagsmøter  i Alta hvor alle kommer inn om morgenen og reiser på ettermiddagen.

Når man skal fra Alta til Kirkenes går det greit og komme seg dit på formiddagen, men skal du være der noen timer kommer du deg ikke tilbake før kl. 20.00 om kvelden og lander i Alta kl. 23.30 . Skal du da videre til Kautokeino eller Loppa er du ikke hjemme før langt på natt.

For ikke og snakke om hvis du skal til Hasvik , da er du garantert en overnatting i Tromsø.

Det har store konsekvenser for oss som møte/kursarrangører at flyrutene er som de er mellom Øst og Vest Finnmark. Når vi har så store problemer kan vi bare ane konsekvensene dette gir for næringslivet i Finnmark og ikke minst for den private reisende.

Men den virkelig store konsekvensen får flyrutene for Kirkenes sykehus. Mange som kunne fått et behandlingstilbud i Kirkenes betakker seg fra og reise dit, på grunn av det dårlige flytilbudet og reiser heller til Tromsø fordi det er enklere å komme seg dit fra Vest Finnmark.

Dette kan vi ikke sitte rolig og se på.  Noen må ta ansvaret og få til flyruter som gjør at man på en fornuftig måte kan reise innad i fylket.

I dag  er det slik at det faktisk er enklere og billigere å ha både møter og kurs i Tromsø, når deltakerne kommer fra hele Finnmark. Men det ville jo være en fallitterklæring eller er det det noen vil ?

Prisene snakker vi ikke om for de er uhyrlige i forhold til hva vi får igjen for dem. Å reise fra Hasvik til Mehamn og tilbake igjen koster ca. kr. 6000,- Hvem har råd til det som privatperson og hvor langt ut i verden ville du ikke komme for samme sum om du satte kursen sørover.

vi finne oss i dette ?

Jorunn Romsdal