Massedemonstrasjon for Kirkenes sykehus - Fagforbundet

Massedemonstrasjon for Kirkenes sykehus

Nærmere 2000 mennesker møtte fram på torget i Kirkenes tirsdag til støtte for Kirkenes sykehus.

Det var med en følelse av at hele Øst-Finnmarks befolkning stod bak kravet til både ordfører i Sør-Varanger kommune, Tone Hatle, og leder for Sykehusaksjonen, Jørn Haga, om å bevare og styrke sykehustilbudet for Øst-Finnmarks befolkning da torget i Kirkenes var fylt til randen av fakkelbærende innbyggere tirsdag ettermiddag.
Bakgrunnen for denne massemønstringen er regjeringens manglende satsing på å bevare spesialhelsetjenestene ved Kirkenes sykehus.

Jørn Haga åpnet sin apell med å si at det varmet å se så mange fremmøtte på torget denne dagen, men beklaget på det sterkeste at det var nødvendig.
Han fulgte opp med å lange ut mot Sosial- og helseminister, Sylvia Brustad, og ba henne om å ta til fornuft og bevilge nok penger til å sikre et et godt nok sykehustilbud for innbyggerne i fylket. Vi har ikke noe i mot at de skal få et godt helsetilbud også i Vest-Finnmark, men det må ikke skje på bekostning av oss i øst. Vi krever også at alle dere politikere som besøkte sykehuset under siste valgkamp og som nå sitter i regjering holder deres løfter også etter at festtalene er over fortsatte Haga, og fremkalte applaus blant de fremmøtte.

Den stilfulle markeringen ble avsluttet med felles sang på torget og plassering av alle faklene i en stor ring ved siden av torgets juletre. Dette for å symbolisere samholdet i folket.

Les også: Et fakkelhav uten like (Fagbladet)

Tekst og foto: Bjørn Svalastog