Klar melding til Gahr Støre - Fagforbundet

Klar melding til Gahr Støre

fullsizerender2.jpg

Landsmøte dag 2 startet med den faglige og politiske situasjon. Jonas Gahr Støre innledet og fikk klar tale fra Jorunn i debatten.

"Den faglige og politiske situasjon" er et fast punkt på Landsmøtene, og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre var invitert til å innlede i debatten. I sitt innlegg ekjente Jonas Gahr Støre at Arbeiderpartiet ikke var gode nok under valgkampen, men understreket at kampviljen er stor.

Høyre og FrP regjeringen har ikke lengre flertall og må danne flertall med ulike partier i sak til sak. Det første eksempel vi har sett er kampen om utvidet pappapermisjon fra 10 til 14 uker. Det var Høyre og FrP som endret antall uker for 3 år siden da de satte ned antallet fra 12 til 10 uker. Arbeiderpartiet sammen med venstresiden og KrF fikk nå sikret flertall for å utvide kvoten for fedre til 14 uker, mot regjeringens vilje.

Stilte krav til AP

-At dagens regjering får fortsette i 4 nye år får store konsekvenser for Finnmark, sa Jorunn i sitt innlegg. -I saken om regionreforment var det ikke demokratiet som fikk tale, sa hun videre, og minnet Arbeiderpartiet om at de har lovet å kjempe i mot tvangsreformen.

Jorunn på talerstolen
Jorunn på talerstolen (Foto: Fagforbundet Finnmark)

Jorunn minnet Jonas Gahr Støre om de geografiske utfordringene, mulighetene i Barentshavet, samarbeidet med Russland og nordområdene generelt.
-Det bor folk i husan i Finnmark!, sa Jorunn og stilte krav til lederen i landets største parti om å sikre at folk har noe å leve av også i fremtiden.

Jorunn med klar tale
Jorunn med klar tale (Foto: Fagforbundet Finnmark)

Bygg samarbeid var svaret

Jonas Gahr Støre takket Fagforbundet for ærlige tilbakemeldinger og understreket at dette tar han til seg. -Det er godt vi kan diskutere og debattere, sa Støre. Han oppfordret Fagforbundet til å fortsette arbeidet for fagligpolitisk samarbeid også lokalt.
-Tiden er inne for å bruke frustrasjon og erfaringene til å jobbe fremover, sa Støre.

Regionreformen er et makkverk

Gahr Støre avsluttet sin oppsummering med å vise til Jorunn sitt innlegg og sa; Regionreformen er et makkverk!, vi har stemt i mot reformen og kommer til å stemme i mot den i fremtiden. Reformer skal bygges på fakta ikke ideologi, avsluttet Støre og høstet stor applaus fra Landsmøtesalen.