14 gjennomførte Fase 2 - Fagforbundet

14 gjennomførte Fase 2

img_0748.jpg

6.-8. mars gjennomførte Fagforbundet Finnmark Fase 2 del 3. 14 tillitsvalgte kan nå smykke seg med at de har gjennomført Fagforbundets grunnskolering for tillitsvalgte.

Mandag 6. mars møtte 14 deltakere opp i Kirkenes for å ta fatt på den siste og avsluttende delen av Fase 2. Denne delen handler i stor grad om politikk, samfunn og tillitsvalgtes rolle i arbeidslivspolitikken. Fase 2 er også en nøkkel for videre skolering i fagbevegelsen, deltakerne står nå mye sterkere når de ønsker å ta toppskolering i LO og Fagforbundet.

Det jobbes
Det jobbes (Foto: Kristoffer Tandberg)

For å krydre det hele inviterte Fagforbundet Finnmark, sammen med LO Finnmark, Yngve Hågensen til å dele sine erfaringer. Yngve Hågensen var leder av LO i perioden 1989 – 2001. Her kan du lese om hva Yngve hadde på hjertet.

Sterke meninger

Uken startet med temaet Omstilling – noe som er høyaktuelt for tillitsvalgte. Selv om noen politikere prøver å innbilde oss at omstilling er noe nytt, noe som kommer, så vet vi at er det noe fagbevegelsen har holdt på med siden Marcus Thrane sin tid, så er det omstilling.

Og diskuteres
Og diskuteres (Foto: Kristoffer Tandberg)

Mot slutten av uken ble deltakere utfordret til å lage et leserinnlegg eller en appell som gruppen følte for å si noe om. Det ble raskt tydelig at det var mange temaer som engasjerte, her kan du lese resultatet av arbeidet til gruppene.

- 8. mars må innstiftes som offentlig fridag!

- 1. mai - like aktuelt i dag?

- Ønsker vi egentlig likestilling?

- Samme stilling, samme utdannelse, samme ansinnitet - men ulik lønn

Vi i Fagforbundet Finnmark takker deltakerne for gjennomføringen – og ønsker lykke til videre i arbeidet for verdens beste fagforbund :)