Samarbeidsavtale i Porsanger - Fagforbundet

Samarbeidsavtale i Porsanger

samarbeidsavtalenfagforbundetogap.jpg

Fagforbundet og Arbeiderpartiet har inngått en fagligpolitisk samarbeidsavtale på nasjonalt nivå. Nå kan det se ut til at det blir en fagligpolitisk samarbeidsavtale også i Porsanger.

Til pizza og kaffe var det en engasjert gjeng som samlet seg i rådhussalen i Porsanger kommune. Fagforbundet Porsanger og Porsanger Arbeiderparti var invitert til et kurs i Samarbeidsavtalen. Veilederne på kurset var Kristoffer Tandberg (Opplæringsansvarlig, Fagforbundet Finnmark) og Lill-Tove Ottesen (Fylkessekretær, Finnmark Arbeiderparti). Begge var enige om at Porsanger og Karasjok var en smart plass å begynne.

Fagforbundet Karasjok og Karasjok Arbeiderparti var også invitert til kurset, men desverre kunne ikke Karasjok Arbeiderparti delta. Fagforbundet Karasjok gjorde alikevel en flott innsats under kurset og vi har troen på at de skal få det til i Karasjok også.

Veiledning i aksjon
Veiledning i aksjon (Foto: Kristoffer Tandberg)

Tøffe diskusjoner

Som forventet ble det tidvis ganske tøffe diskusjoner på kurset. Når en så kunnskapsrik og variert gjeng samles bobler det av og til over med engasjement. Det var diskusjoner om alt fra svært lokale saker til internasjonale spørsmål, vi var innom bemanning på helsesenteret til organsisering av NATO. Det var helt tydlig at dette var en gjeng som ønsker et samarbeid velkommen og at sammen finner vi de beste løsningene.

Hensikten med kurset er å legge til rette for at det skal kunne etableres et stabilt, konstruktivt og fruktbart samarbeid mellom Arbeiderpartiet og Fagforbundet på lokalt nivå.

God stemning, til tross tøffe diskusjoner
God stemning, til tross tøffe diskusjoner (Foto: Kristoffer Tandberg)

Ordføreren deltok

For at dette samarbeidet skal bære frukter er vi avhengig av samarbeidsavtalen forankres i begge organene. Derfor var det ekstra hyggelig at Ordfører i Porsanger, Aina Borch deltok på kurset. Det er et interessant skue når ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Porsanger Jannice Henriksen og ordføreren diskuterer fremtiden.

Vi har store forventninger og stor tro på at samarbeidet i Porsanger skal bli veldig bra. Fagforbundet Finnmark og Finnmark Arbeiderparti følger opp både Porsanger og Karasjok i fremover. Deltakerne var enige om at innen utgangen av mars bør det ha skjedd mye.

En engasjert ordfører Aina Borch (AP)
En engasjert ordfører Aina Borch (AP) (Foto: Kristoffer Tandberg)