KVINNELIGE AMBULANSEARBEIDER ER LIKE VANLIG SOM MENN - Fagforbundet

KVINNELIGE AMBULANSEARBEIDER ER LIKE VANLIG SOM MENN

aaaaaaaaaaaaaaaa.jpg

På rundtur i Fagforeningsuka stoppet vi opp med en ambulanse stasjon, og der var det like mange damer som menn ansatt. Av 11 ansatte, var det 6 damer på stasjonen. Bjørg Tapio som er leder i Fagforbundet Finnmark er imponer, og synes det er kjempeflott.

Det var da vi stoppet opp ved ambulansestasjonen i Karasjok, for å hilse på våre medlemmer, at leder Are Nedrejord kunne opplyse oss om at der hadde de rikelig med damer ansatt. Av 11 ansatte var det 6 damer. Vi mente at dette er i vanlig på ambulansestasjonene, og at det er flere arbeidsplasser som burde være som denne.

I vår samtale med han kunne han fortelle at i dette yrket kan det være noe fysiske utfordringer, men at damer takler det. Men at det er viktig for alle ansatte at man tilrettelegger slik man kan stå lenge i arbeid, og selv ivareta helse. Med for eksempel elektrisk båreslede. Videre samtalte vi om turnus ordningen som denne stasjonen har. Bjørg Tapio som er ekspert på turnus hold frem at turnusordningen også må ivareta helsa.

Det var få ansatte på stasjonen da vi var innom, men vi sørget for at våre medlemmer fikk noe «stæsj»  fra Fagforbundet Finnmark.

På bildet; er fylkesleder Tapio i diskusjon om turnus med leder av ambulansestasjon Are Nedrejord.

(foto; Jorunn Mikkelsen)