Fylkesstyret besøkte Kirkeparken i Hammerfest - Fagforbundet

Fylkesstyret besøkte Kirkeparken i Hammerfest

img_0173.jpg

Tilbudet inneholder aktiviteter og miljøtiltak som er individuelt tilrettelagt, for å oppnå opplevelse av trivsel, mestring og livskvalitet for brukerne.

Mandag  31 oktober besøkte Fagforbundets fylkesstyre kirkeparken omsorgssenter i Hammerfest, hvor virksomhetsleder Marit Halvorsen ønsket oss alle velkommen til en omvisning i disse nye lokaler.

Virksomhetsleder Marit Halvorsen
Virksomhetsleder Marit Halvorsen (Foto: Kristoffer Tandberg)

Hun forklarte formålet med tjenesten man kunne tilby beboerne.

Prinsippet er miljøbehandling med utspring i personsentrert omsorg.

Målsettingen er at brukerne opplever respekt, tillit og trygghet.

Vi fikk en fin beskrivelse av alle de tjenester som Hammerfest kommune kunne tilby i disse ny lokaler, hvor også hjemmetjenesten hadde sine kontorer og base.

Store og fine enkeltrom
Store og fine enkeltrom (Foto: Kristoffer)

Vi fikk besøke alle de ulike tjenester og tilbud som kommune kunne tilby elder og demente, med tanke på korttidsplasser og langtidsplasser.

Fagforbundet fikk ett innblikk i ett moderne bygg med mange gode og ulike tjenester for eldre.

Tilbud som beboerne fikk var en stor sansehave hvor elder fikk oppleve ett fargespill i samsvar med musikk.

Drar på sykkeltur i kjente omgivelser og barndomsminner ved hjelpe av levende bilder og lyd fra tv-skjerm. Motiview er et motivasjonsverktøy (sykler) som stimulerer eldre og personer med demens til økt fysisk aktivitet.

En givende omvisning
En givende omvisning (Foto: Kristoffer Tandberg)

Samt måltider som er en av de viktigste former for samvær med andre. Det å spise sammen kan befeste fellesskap og tilhørighet. Måltider er en god aktivitet som gjentas og gir gjenkjenning. Måltider er ikke bare mat, det er å opprettholde den fysiske funksjonen, sosial stimulering og bygge relasjoner.