Fellessamling LO Favør - Fagforbundet

Fellessamling LO Favør

14328944_641254682704725_39256686_n.jpg

Denne uken var det storsamling om temaet LO Favør.

Denne uken var LO Favørkomiteene i de 3 nordligste fylkene samlet til et felles møte. LO Favørkomiteene har jevnlige møter, men det er sjeldent de samles over fylkesgrensene. I tilegg var styrene i LOs fylkeskonferanser med, og alle lederne av LOs lokalorganisasjoner i de samme fylkene. Fagforbundet Finnmark har fylkesleder Bjørg Tapio i LO Favørkomiteen i Finnmark, og Opplæringsansvarlig Kristoffer Tandberg sitter i styret til fylkeskonferansen i LO Finnmark.

Bjørg Tapio og Kristoffer Tandberg

Trenger mer fokus på LO Favør

Distriktssekretær Bjørn Johansen er tydelig på at vi trenger å ha mer fokus på fordelsprogrammet LO Favør, frykten er at mange medlemmer ikke kjenner til alle de gode fordelene de har gjennom et medlemsskap i et LO forbund. -Hensikten med samlingen er å sette LO Favør høyrer på dagsorden og belyse fordelsprogrammet for våre tillitsvalgte, sier Johansen.

Vil du lese mer om fordelsprogrammet finner du all informasjon på https://www.lofavor.no/

For mange tillitsvalgte kan LO Favør være en stor uoversiktlig jungel, og det kan være vanskelig å videreformidle alle fordelene til medlemmene. Denne samlingen ble blant annet benyttet til et ideverksted om hvordan LO Favør kan formidles og utvikles videre. -Vi håper at det blir et større engasjement rundt LO Favør i etterkant av samlingen, og at vi kan arrangere flere arrangementer som det som var i Kirkenes i forbindelse med Grenseløsfestivalen, sier Johansen.

Bjørn Johansen
Bjørn Johansen (Foto: Foto: Kristoffer Tandberg)

Viktig samarbeid med Sparebank1 Nord Norge

LO Favør er et fordelsprogram LO har sammen med Sparebank1. Samarbeidet er tuftet på 2 ben; det felles eierskapet i Sparebank1 Gruppen og den felles samarbeidsavtalen om LO Favør. Foretningsmessig er LO med sine 910 000 medlemmene svært viktig for Sparebank1. Banken gjentok flere ganger under samlingen at de gjerne blir med ut på arrangementer for å fortelle om fordelsprogrammet, alt de trenger er en invitasjon, både lokale og større arrangementer.

Pensjon blir bare viktigere og viktigere

Syntes du pensjon er et vanskelig tema? Hvis svaret er ja er du ikke alene. Sparebank1 Nord Norge har lenge hatt fokus på pensjonstemaet, men ønsker å formidle utviklingene til flere LO medlemmer. -Vi trenger å drive god folkeopplysning, sa Ole Jørgen Ørjavik fra Sparebank1 Nord Norge.

Mye nyttig informasjon om Pensjon finnes på:
- www.nav.no
- www.norskpensjon.no
- www.spk.no
- www.klp.no

14365408_641254716038055_1180877323_n.jpg

Snart stortingsvalg - Medlemsdebatten blir viktig

Om ett år, høsten 2017 er det igjen stortingsvalg. Partiene utarbeider denne høsten sitt valgprogram og 2017 blir et år fylt med nye valgløfter og gode debatter. LO og forbundene møter alltid valgkampen med store muskler, et av verktøyene er medlemsdebatten i LO. Debatten legger grunnlaget for spørsmålene som LO sender til partiene. Alle medlemmene oppfordres til å delta i debatten, du finner den på www.lo.no/debatt