Streikestøtte - Fagforbundet

Streikestøtte

Streikende i Karasjok

Fagforbundet Finnmark var på besøk hos de streikende arbeiderne på Scandic i Karasjok. Utenfor hotellet, godt synlig står de der med streikevester, godt humør, og stort pågangsmot.

I vår samtale med dem, kommer det frem at Camilla, Gerd og Sissel har stor streikevilje. De står opp for noe de tror på, retten til noe høyere lønn. Det som de fleste av oss oppnår i disse dager i forhandlinger.

De sier til oss at de har oppnådd i samtale med gjester at folk snur. Enkelte gjester, snur i innkjøringa. Camilla forteller om et ektepar som hadde booket rom på Scandic Karasjok, de sa klart i fra: nei, her vil vi ikke være, vi snur. De streikende jentene er også her servise vennlig, som de er ellers i jobben sin. De foreslår hvordan problemet kan løses.

Det var en fantastisk gjeng, smilende og glad, slik vi er vant til å se dem innersiden hotellet, er de nå utenfor.
Fagforbundet Finnmark oppfordrer alle sine medlemmer, og boikotte ALLE Scandic hotell så lenge streiken varer.

Tekst og foto: Jorunn Mikkelsen