SØR-VARANGER KOMMUNE IVARETAR INNVANDRERE - Fagforbundet

SØR-VARANGER KOMMUNE IVARETAR INNVANDRERE

minbak1

Nettverket tillitsvalgte med minoritetsbakgrunn var på arbeidsplassbesøk på Prestøyhjemmet, der traff vi Hadghu Reda fra Eritrea, som straks ble medlem i Fagforbundet. Han kom til Kirkenes i 2013, er ferdig med introduksjonsprogrammet, går på voksenopplæringen videregårende skole og har jobb i kommunen.

Hadghu tok seg tid til å prate med Fagforbundet`s tillitsvalgte, og han var svært fornøyd med å bo i Sør Varanger kommune. Han kom til Norge i 2012 fra Eritrea, til asylmottaket i Vadsø.

I 2013 kom Hadgu til Kirkenes, har allerede gjennomført introduksjonsprogrammet, og er i ferd med å utdanne seg til helsefagarbeider. Han sier videre at han stortrives i Kirkenes og føler seg ivaretatt her. På vårt spørsmål om hva han synes om vinteren i Nord Norge, smiler han, og sier at vinteren med mørketiden er en utfordring. Det er mørkt og kaldt.  Han spiser omega 3 og det hjelper noe. Det er en fantastisk optimistisk ung mann som ser lyst på fremtiden i Norge. Han er for tiden alene her. Da han kom fra Eritrea ga han opp sitt medisinstudie. Hadghu er flink i norsk, og gjennomfører vår samtale med på en imponerende måte.

Tillitsvalgte i nettverket er stolt av at vi har kommuner som klarer å ivareta innvandrere på en slik måte at de trives, har jobb og tar utdanning. Vi hører altfor mye om at innvandrer i Norge blir utnyttet av arbeidsgivere, og utsatt for sosial dumping. Fagforbundet kan slå fast at det finnes andre sannheter også. Nettverket tillitsvalgte med minoritetsbakgrunn er stolt av at vi har slike medlemmer.

Nyinnmeldt Hadghu, og fornøyde tillitsvalgte.
(f.v. Aksel (plasstillitvalgt), Jorunn, Hadghu og Mihaela)

Nyinnmeldt Hadghu, og fornøyde tillitsvalgte. (f.v. Aksel (plasstillitvalgt), Jorunn, Hadghu og Mihaela) (Foto: Joseph Bantolo)

Artikkelen er laget av Joseph Bantolo, Jorunn Mikkelsen og Mihaela Balasa fra Nettver for tillitsvalgte med minoritetsbakgrunn.