Bred oppslutning om kurs i kommuneøkonomi - Fagforbundet

Bred oppslutning om kurs i kommuneøkonomi

kostra

Fredag 29. mai var 28 deltakere samlet til kurs i kommuneøkonomi i Vadsø. Blant deltakerne var det tillitsvalgte, medlemmer, lokalpolitikere og ansatte i kommune og fylkeskommunen.

Fagforbundet Finnmark arrangerte kurs i kommuneøkonomi i Vadsø fredag 29. mai, kurset vil også bli holdt i Alta fredag 5. juni. Kurset er åpent for interesserte i Finnmark. Foreleser var Bjørn Kristian Rudå fra Omstillingsenheten i Fagforbundet, Rudå er også forfatter av boken "Kommuneøkonomi for tillitsvalgte og lokalpolitikere".

Her kan du lese mer om kursets innhold og melde deg på i Alta.

En variert deltakergruppe

Kurset i Vadsø samlet en variert gjeng. Det var tillitsvalgte fra både Fagforbundet og Utdanningsforbundet, medlemmer i Fagforbundet, ansatte i kommune og fylkeskommunen. Også noen lokalpolitikere valgte å bli med på kurset.

Lokalpolitiker og listetopp for Vadsø Lista Bernt-Aksel Jensen var helt enig med listekandidatene Marit Magelssen Vambheim og Hanne Harila fra Vadsø SV. - For å kunne utøve sitt verv som kommunepolitiker på en god måte er det viktig å ha kunnskap om det en skal behandle, sier Vambheim.

Bernt-Aksel Jensen (VL), Bjørn K. Rudå, Hanne Harilia (SV), Marit M. Vambheim (SV)

Også fylkesleder i Utdanningsforbundet i Finnmark Kari Lium deltok på kurset. - Vi ble svært glade for at Fagforbundet ønsket å invitere oss til kurset, sa Lium. Sammen med Opplæringsansvarlig i Fagforbundet Finnmark Kristoffer Tandberg ble det diskutert muligheter for videre samarbeid om kurs.

Fylkesleder i Utdanningsforbundet Finnmark, Kari Lium

Viktig for lokaldemokratiet

Bjørn Kristian Rudå tok deltakerne igjennom mange momenter i kommuneøkonomien, og han understreket poenget om at kommunebudsjettet er kommunestyrets ansvar. - En kommune bør behandles som en bondegård, en bonde ønsker alltid å videreføre gården til odelsjenta/odelsgutten i best mulig forfattning, helst bedre enn da bonden selv overtok, illustrerte Rudå.

Bjørn Kristian Rudå

Rudå var fornøyd etter kurset. - Det er alltid hyggelig å komme til Finnmark, det var en aktiv gjeng med mye humor, nå gleder jeg meg til å komme til Alta 5. juni, avslutet han.