Fagforbundsukene 2013 - Mange hyggelige møter med Fagforbundets viktigste, medlemmene - Fagforbundet

Rundreise 2013
Denne uka har tillitsvalgte fra fylkeskretsen vært på rundreise i hele fylket (Foto: Bjørn Svalastog)

Denne uka har Fagforbundet Finnmark gjennomført en rundreise i hele fylket. Målet var å oppsøke medlemmer i arbeid og fritid.

Det var tillitsvalgte fra verveutvalget, som sammen med fylkesleder Bjørg Tapio gjennomførte rundreisen på vegne av fylkeskretsen. I og med at Finnmark som kjent er et rimelig stort fylke, valgte verveutvalget denne gangen å dele seg i to. Dette for å rekke over flere foreninger på de dagene rundreisen varte.

Fagforbundsukene har eksistert i flere år nå, men det å reise ut på arbeidsplassene og møte medlemmer er like viktig å gjøre nå som før. Det virker også som at det settes stor pris på det når tillitsvalgte fra fylkeskretsen kommer på besøk for å slå av en prat. I tillegg til det å slå av en prat om løst og fast, får også medlemmene muligheten til å benytte sjansen til å stille spørsmål som de kanskje har gått og båret på en stund.

Turneen til verveutvalget startet i Kirkenes og Kautokeino mandag denne uka, og endte opp i Lakselv og Berlevåg torsdag. Da hadde man rukket å besøke nesten halvparten av fylkets foreninger på fire dager, og oppsøkt mange medlemmer på arbeidsplassene deres. I tillegg gjennomførte ungdomsutvalget en temadag for unge fremtidige arbeidstakere der tema var "Arbeidslivet, også for deg som er ung". Forelesere her var Roger Finnjord, som er assistenttrener på kvinnelandslaget i fotball, nestleder i Fagforbundet Finnmark Øystein Hansen, og ungdomsutvalgets egne Renate Fagerness og Charlotte Kaspersen som begge to gjorde en sterk debut som foredragsholdere da de fortalte om rettigheter og plikter i arbeidslivet. Mer enn 50 elever og lærere fra Kirkenes VGS møtte opp på temadagen.

Flere nye medlemmer til Fagforbundet ble også vervet på turen, samt noen flere bidragsytere til Fagforbundets barneby i Angola.

Fagforbundet Finnmark ønsker å takke alle flotte medlemmer, og ikke minst nye medlemmer, som vi møtte på vår vei for fantastisk mottakelse, smil og gode samtaler.