Veien videre – Lucky-Linda sparka Fagforbundet i riktig retning - Fagforbundet

Veien videre – Lucky-Linda sparka Fagforbundet i riktig retning

Lucky-Linda
Linda Persen delte mye av sin livslærdom med representantskapet i Fagforbundet Finnmark (Foto: Bjørn Svalastog)

Da Fagforbundet Finnmark arrangerte representantskapsmøte i Karasjok tidligere denne uka stod temaet «Veien videre etter stortingsvalget» på programmet. Det var hentet inn en dyktig foreleser (les entertainer) til temaet, nemlig Linda Persen fra Kjøllefjord, bedre kjent som Lucky-Linda. Det ble en forelesning noe utenom det konvensjonelle

Lucky-Linda er en person som tross ung alder allerede har rukket å oppleve mer av opp- og nedturer enn en hundreåring, men som har snudd motgangen i livet til noe som kan brukes positivt både for seg selv og andre, heldigvis. Ved å ta utgangspunkt i seg sjøl setter Lucky-Linda ting i perspektiv og gjør små problemer som har blitt hauset opp som store og uoverkommelige til små og totalt overkommelige.

«Gi meg et større problem!» Tenkte hun inni seg da hun på veg til kreftundersøkelse i Tromsø opplevde ei dame som klaga høylydt over en buss som var fire minutt forsinka. Linda ber oss om å stoppe opp og tenke oss litt om, reflektere over hva som faktisk er viktig i livet, velge våre slag på en måte. Kanskje kommer en lengre med litt begeistring, lek, og humor enn med pessimisme og negative tanker om alt mulig? Ingen tvil om hva Lucky-Linda mener om den saken, og starter alle dager med en dans hjemme i stua si, ikke fordi hun er så fordømt flink til å danse som hun sier, men fordi det er så gøy!

Lucky-Linda trosser alle cellegiftkurer og danser skallet rundt omkring i Norge og deler av sin optimisme og sitt mot. For det er klart, det krever pågangsmot å stå opp mot krefter som ikke vil deg vel dag ut og dag inn. Men det gjelder bare å finne den rette måten å takle problemene på. Sånn er det også for alle oss andre. Ha rett fokus og kanskje sette seg noen mål som er overkommelige, og som ikke krever så altfor mye å oppnå, men også innimellom la følelsene få fritt spillerom. Og så er det viktig å følge opp seg sjøl. Har du sagt at «det der skal jeg jammen meg begynne med i morgen» ja så gjør det i morgen, ikke utsett det. For som Lucky-Linda sier, i går sa du i morgen – det er i dag!

Sjøl om ting kan se vanskelig og ille ut, så kan vi som oftest tillate oss i verdens beste land, å tenke at ting helt sikkert kunne ha vært verre. Dessuten, ting er sjeldent så ille at det ikke kan gjøres noe med. Men ting skjer ikke av seg sjøl. Bestem deg for å ta tak og gjør noe i stedet for å sette deg ned og vente på at alle andre skal ordne opp. Begynn i dag!

i går sa du i morgen – det er i dag! (Foto: Bjørn Svalastog)