En uke på veien i demokratiets navn - Fagforbundet

En uke på veien i demokratiets navn

Gode samtaler
Rundreisen startet i Hammerfest, blant annet med et besøk på brannstasjonen. I midten fylkesleder Bjørg Tapio (Foto: Bjørn Svalastog)

Fagforbundsmedlemmer rundt om i Finnmark har i innspurten av valgkampen fått besøk av tillitsvalgte i fylkeskretsen. Budskapet var Bruk stemmeretten!

Mye står på spill i årets stortingsvalg, og det er viktig at så mange medlemmer som mulig har gjort seg opp en mening om hvilket parti det er best å stemme på. Oppfordringen om å bruke stemmeretten ved valget er et mantra som ikke kan gjentas ofte nok gjennom valgkampen. Statistikkene viser at alt for mange velger å holde seg hjemme på valgdagen i stedet for å benytte seg av sin demokratiske rett og gjøre sin borgerplikt i stemmelokalene.

Hele denne uka har tillitsvalgte fra fylkeskretsen i Fagforbundet Finnmark vært på en rundreise sammen med LO Finnmark og andre forbund i fylket for å poengtere viktigheten av å avlegge stemme ved valget. Reisen startet i Hammerfest mandag og endte opp i Kirkenes fredag. Ellers ble Alta, Nordkapp, Vadsø, Karasjok, Lakselv og Vardø behørig besøkt. Den beste måten å komme i kontakt med medlemmene på er gjennom oppsøkende virksomhet, og dette ble gjennomført ved bedriftsbesøk og standvirksomhet på torg og i gågater.

Over alt møtte de tillitsvalgte blide og hyggelige medlemmer som syntes det var fint å slå av en prat i forbifarten. Det viste seg også at det var bemerkelsesverdig mange som allerede hadde forhåndsstemt, samt at de fleste av disse hadde stemt rødgrønt. I Nordkapp ble vi invitert med på valgkampcafè på menighetshuset, med både lokalforeninger og politikere til stedet, et veldig flott arrangement som ble godt lagt merke til. De som deltok på turnèen fra Fagforbundet Finnmark var; Bjørg Tapio, Ole I. Hansen, Charlotte Kaspersen, Jorunn Mikkelsen og Bjørn Svalastog.

Ordfører Alf E. Jakobsen i Hammerfest deltok med liv og lyst på bedriftsbesøk sammen med Fagforbundet

Ordfører Alf E. Jakobsen i Hammerfest (t.h.) deltok med liv og lyst
på bedriftsbesøk sammen med Fagforbundet

Bjørg Tapio med appell på valgkampcafè i Honningsvåg