Barnebyen på Båtsfjord skole - Fagforbundet

Barnebyen på Båtsfjord skole

Engasjert 6. klasse
Barna i 6. klasse på Båtsfjord skole lærte litt mer om Angola og Fagforbundets barneby (Foto: Ann Tone Salmela)

6.klasse på Båtsfjord skole jobber med solidaritetsprosjekter. I den forbindelse ønsket de å høre mer om Fagforbundets barneby i Angola.

Barna i 6. klasse har i løpet av året lært om solidaritetsprosjekter i Latin-Amerika, og om hvor stor forskjell det kan være å vokse opp i et fattig land i motsetning til i Norge. De hadde også hørt om at Fagforbundet har en barneby i Huambo i Angola, og tok derfor kontakt med barnebyambassadøren i Fagforbundet Finnmark for å høre mer om den. En forespørsel som ble etterkommet med glede.

Barna fikk lære litt mer om landet Angola, og om at det har rast en borgerkrig der i over 40 år fram til for litt over ti år siden. De fikk høre om at store deler av landet er minelagt, men at bl.a. Norsk folkehjelp er der for å rydde dem bort og sakte men sikkert gjør landet sikrere å bo i. De fikk selvsagt også høre om barna i Finnmarkshuset i barnebyen og om hvorfor de er der, og om skolen og lokalsamfunnsprogrammet. De ble også fortalt om hvor viktig det er at flere barn i Angola skal få en sjanse til et bedre liv, og hvor viktig det er at vi i rike Norge engasjerer oss i solidaritetsprosjekter i fremtiden, både der og i andre land hvor nøden er stor.

Så får vi se, kanskje 6. klasse ved Båtsfjord skole kommer til å bli en viktig bidragsyter for barna i Finnmarkshuset i barnebyen fremover? Det var ihvertfall tydelig at både omtanke og engasjement var på plass.